1. bestetotnutoe: Undercover

vrijdag 19 februari 2010

Undercover

Groot in het nieuws, Bier zwendel in de Amsterdamse horeca. Op het Leidseplein heb je 50% kans dat je niet het bier drinkt dat je besteld hebt. Een grote schande is het. Je bestelt Heineken en krijgt goedkoop merkloos bier.

Nou was ik laatst op het Leidseplein en besloot de proef op de som te nemen. Jawel, Bestetotnutoe undercover in Amsterdam. Met een valse plaksnor en pruik ben ik geheel onherkenbaar een horecagelegenheid binnengelopen. Alberto Stegeman en Peter R. de Vries eat your hart out!!

Alsof het de normaalste zaak van de wereld was bestelde ik een pils van de tap. Met klamme handpalmen betaalde ik. De spanning was om te snijden, zou het echt zijn of nep? Had ik hier een echt merk pils te pakken of werd ik genept?

Het leek op pils, het zag eruit als pils, het rook als pils. En ja, het smaakte als pils. Maar of het nu Heineken was of Olm? Ik zou hiet weten, misschien als ik ze naast elkaar zou proeven maar zo los smaakte het als vrijwel elk ander commercieel pils.

En toen drong het pas echt tot me door. Wat kan mij het eigenlijk bommen? Waarom zit ik in Amsterdam op het Leidseplein pils te drinken? Laat dat lekker over aan de Engelse toeristen die van de ene koffieshop naar de andere kruipen en tussendoor halve liters bier wegslaan. Die mensen willen gewoon genept worden en te veel betalen, anders was je niet naar het Leidseplein gegaan.

Ik ben opgestaan en ben naar de Wildeman gelopen en heb daar echt bier gedronken. Zoals het hoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten