1. bestetotnutoe: De Grootste

donderdag 11 februari 2010

De Grootste


Zoals in elke tak van sport zijn er in de bierwereld ook grote namen. Dan heb ik het niet over de Heinekens en de Anheuser-Busches in deze wereld. Het schijnt zelfs dat Freddy liever wijn dan bier dronk.

Ik heb het over de mensen, die echt iets betekend hebben in de bierwereld. Wat mij betreft is de grootste in die categorie Michael Jackson. Michael Jackson?! Dat is toch die blanke neger zonder neus-en-met-hier-en-daar een-hit? Klopt, dat is een van de Michael Jacksons.

Het enige wat Biermichael gemeen heeft met neusloze Michael, is dat ze allebei dood zijn. Mijn Michael Jackson was de archetypische bierdrinker: Engels, vormeloze colberts, dikke buik en een baard. Hij voldeed aan elk cliché wat je over bierdrinkers kan bedenken.

Ik denk dat hij er weinig problemen mee had. Hij was namelijk geen nutteloze dronkenlap. Nee, hij had zowaar een baan. Sterker nog hij had meerdere banen, hij was schrijver en doceerde aan verschillende universiteiten in Amerika en Japan. Hij maakte tv programma's en sprak over de hele wereld. Door zijn werk in bier en whisky kreeg hij ook een paar mooie bijnamen: the beerhunter, the bard of beer en the whisky chaser zijn wel kenmerkend. In 2007 overleed hij. Altijd mooi om erbij te vertellen, hij overleed niet eens aan de gevolgen van de drank.

Het verhaal gaat dat hij drie koelkasten in zijn woning had met bieren die hij nog moest proeven. Ik heb niet eens één koelkast met bieren die ik nog moet proeven. Trouwens, dat krijg ik er thuis niet eens doorheen, ik krijg nu al chagrijnige blikken.

Ik schreef dat de Michaels weinig met elkaar gemeen hebben, maar ik bedenk me toch nog iets. Beiden hebben na hun dood een documentaire gekregen. Beide films heb ik nog niet gezien, de eerste simpelweg, omdat het me geen zak kan schelen en de tweede omdat hij nog niet uit is.

Michael Jackson (de goeie) heeft in het verleden een legendarische tv serie gemaakt: The Beerhunter. Hij reisde daarin de wereld over om bier te drinken. Zo zie je, de simpelste concepten zijn vaak de beste. Deze serie stamt uit de VHS tijd en is dan ook niet makkelijk meer te krijgen.


Gelukkig is er een slimme documentaire maker die besloten heeft dat deze Michael een eigen docu verdient. En die komt er nu ook: Beerhunter, the movie. Eind 2010 komt hij uit.

Als jullie voor de popcorn zorgen, regel ik het bier. Wat mij betreft zijn de Emmy's en de Oscars al vergeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten